OUR BLOG

15 May 2019

5 greșeli ale antreprenorilor la început de drum

Viața de antreprenor ar trebui să fie mult mai ușoară decât cea de angajat, nu-i așa? Cu toții știm însă, că nu este chiar atât de ușor să lucrezi pe cont propriu și că, de cele mai multe ori, începutul de antreprenoriat este presărat cu experiențe neașteptate și uneori dificile.

M-a întrebat recent o prietenă despre cum este să fii “propriul stăpân”. Primul impuls a fost să răspund că este foarte mult de muncă, probabil ma prinsese într-un moment în care mă simțeam epuizată. După această discuție am început să mă gândesc la ce nu aș mai face dacă ar fi să o iau de la capăt pe acest drum. Am considerat că este un prilej bun să vorbesc despre experiența mea de antreprenor și despre care au fost provocările mele din momentul în care am decis să îmi deschid propria agenție de marketing.

Nu o să vă povestesc pas cu pas parcursul profesional de când am lansat Red Marketing, însă o să vă povestesc despre lucrurile pe care le-aș face altfel dacă ar fi să o iau de la capăt.

Am făcut un top al celor cinci lucruri pe care le-aș face diferit sau pe care nu le aș mai face, așadar cinci sfaturi pe care mi le-aș da mie, Daniela la început de drum în antreprenoriat.

1. Nu mi-ar mai fi atât de frică să pornesc la drum și să fac ceea ce îmi place și ceea ce mi-am dorit de foarte mult timp.

Frica aș înlocui-o cu și mai multă determinare și încredere în capacitățile mele. În concluzie, dacă ești pasionat/ă de un anumit domeniu, ai experiență și iubești ceea ce faci, trebuie să ai mai multă încredere în tine.

2. Deși mi-am făcut un plan și o strategie pentru ceea ce urma, unele situații m-au făcut să mă las dusă de val și să acționez impulsiv luand niște decizii care pe termen lung s-au dovedit a nu fi atât de benefice. Evită să iei decizii la cald și analizează întotdeauna pasul următor, mai târziu îți va prinde bine.

3. Nu te subevalua. Când începi să lucrezi pe cont propriu, este posibil să nu ai un termen de comparație privind costul serviciilor pe care le oferi, tu încearcă să te poziționezi undeva la mijloc. Fii decent în prețul cerut pentru serviciile tale, dar fii corect cu tine însuți. Dacă ceri prea mult riști să rămâi fără clienți, însă dacă ceri prea puțin, riști să nu fii apreciat la adevărata ta valoare, chiar dacă tu livrezi rezultatele promise iar compania pentru care lucrezi își îndeplinește obiectivul setat cu tine. 

4. Cei mai mulți antreprenori când sunt la început de drum se focusează doar pe business-ul pe care îl au si tendința este să devină One Man show. A face tu totul pentru că tu știi cel mai bine cum se fac lucrurile este greșit. Nu uita că trebuie să te ocupi atât de dezvoltarea ta personală, cât și de cea profesională.

Încearcă să participi la cât mai multe evenimente din domeniul tău de activitate (workshop-uri, cursuri) etc. Dacă nu vei face acest lucru ai putea rămâne în urmă cu schimbările din domeniu și riști să nu mai oferi clienților tăi rezultate pentru că nu ești în pas cu tehnologia.

5. Nu uita să dezvolți compania pe care ai creat-o. Acum că ti-ai îndeplinit visul de a avea propriul business, că ai un portofoliu de clienți cu care lucrezi și începi să fii căutat pentru serviciile tale, repet, nu te încăpățâna să faci tu totul.

Angajează oameni cu care să lucrezi. Nu trebuie să faci asta angajând cinci oameni deodată, ci începe cu câte unul și crește treptat. De asemenea, nu te încăpățâna să ai o sută de clienți și nu-ți lua angajamente pe care nu le poți respecta. Chiar dacă îi convingi că serviciile oferite de tine sunt dintre cele mai bune, nu vei face față singur task-urilor și vei ajunge în momentul în care nu ți-ai putea respecta termenele și implicit nu vei livra rezultatele promise. 

Am avut norocul ca la câteva luni după înființarea Red Marketing să mi se alături câtiva oameni dedicați, cu care am mai lucrat în trecut și cu care am reușit astfel să facem față tuturor proiectelor si provocărilor ce au apărut pe parcurs. 

Întrebată, în cadrul aceleiași discuții, dacă aș mai putea lucra într-o corporație, cu program full time și toate cele, am răspuns categoric nu.  Nu mă mai văd având un program fix și nici blocată într-un mediu în care știu că pot să fac mai mult dar nu sunt lăsată.

Marketing-ul și creativitatea merg mână în mână, iar dacă nu ești un om fericit nu poți fi creativ. De aceea trebuie să investești în tine, în starea ta de bine. Trebuie să te păstrezi pozitiv, să faci lucruri frumoase și să transmiți asta tuturor celor din jurul tău.

Un alt aspect important de reținut: este foarte bine să tinzi spre perfecțiune și să îți dorești să ajungi printre companiile de top, însă trebuie să fii mândru de rezultatele tale și de pașii pe care îi faci. Chiar dacă sunt pași mărunți, ei te vor duce acolo unde tu îți dorești.

Nu toți avem același ritm, dar acesta nu este un lucru rău, dimpotrivă, ne dăm nouă înșine mai mult timp. 

Să ne dezvoltăm, să ne bucurăm de parcursul nostru și să nu uităm, mai ales, să trăim. 

daniela

Write a Reply or Comment